Blog

انواع نما ساختمان

قسمت اول

اولین چیزی که در مورد یک ساختمان به ذهن می رسد، چه برای تجارت یا حتی برای زندگی چیست؟ نمای آن ساختمان اولین چیزی است که برای ما مهم است که بحث زیبایی عملی هم هست.

از گذشته تاکنون انتخاب بهترین و مناسب ترین نمای ساختمان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. قاعده ای که در سبک معماری یک کشور و در مقیاس کوچکتر در یک شهر به کار می رود شامل باورها و اعتقادات آن سرزمین است.

متریال به کار رفته عنصری ضروری است که علاوه بر چشم نواز بودن، دارای استحکام خوب، طول عمر خوب و استانداردهای لازم در برابر بودجه ای است که برای آن صرف می شود.

دنیای طراحان و معماران ساختمان بسیار وسیع است و آنها می توانند گزینه های زیادی را در اختیار ما بگذارند، اما این وسعت ایده بسیار عالی است اما برای کسانی که ممکن است اطلاعات کافی نداشته باشند و در این زمینه متخصص نباشند.

در این مقاله سعی داریم جزئیات نماهای مختلف ساختمان را بررسی کنیم و بتوانیم آگاهی خود را افزایش دهیم و بهترین گزینه را از بین نمای ساختمان انتخاب کنیم.

نمای بیرونی مانند یک لایه محافظ برای ساختمان است و نکاتی که در انتخاب نمای ساختمان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، هدف از آن بسیار مهم است. ساخت این ملک و ساختمان.

همانطور که دکوراسیون و مبلمان مورد استفاده در یک محیط ضروری است، طراحی بیرونی ساختمان نیز در قسمت های مختلف هماهنگ است. و این هماهنگی حتی شامل درب ورودی ساختمان نیز می شود.

به طور کلی نمای ساختمان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • نمای ساختمان کلاسیک
  • نمای ساختمان نئوکلاسیک
  • نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان های کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی ساختمان، برگرفته از معماری کلاسیک رومی و یونانی. سبک های معماری که پس از رنسانس در اروپا متولد شدند را می توان معماری کلاسیک در نظر گرفت.

طیف نماهای کلاسیک در سراسر جهان دیده می شود و از آن ایده گرفته می شود و طرفداران خود را دارد.
تقارن یکی از اصول جدایی ناپذیر طراحی نما کلاسیک است و این نوع سیستم ها اصالت دارند، بنابراین در این دوران گرایش به نمای سنتی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، نمای کلاسیک حس عظمت را برای ساکنین و افرادی که از بیرون تماشا می کنند به ارمغان می آورد، همانطور که می بینید کشورهایی مانند ایالات متحده ساختمان های اداری خود را به سبک کلاسیک می سازند.

نمای ساختمان های نئوکلاسیک

سبک های معماری که پس از رنسانس در اروپا متولد شدند را می توان معماری کلاسیک در نظر گرفت.

نمای نئوکلاسیک در واقع از سایر ساختمان های کلاسیک و مدرن متمایز است. یکی از ویژگی های متمایز معماری نئوکلاسیک، جلوه دیوار است که به هر قسمت از آن شخصیتی منحصر به فرد می بخشد.

می توان گفت که نئوکلاسیک از طراحی کلاسیک به سبک مدرن استفاده می کند. به عنوان مثال در طراحی داخلی و طراحی نما، یک ساختمان کلاسیک وجود دارد. همچنین یک طبقه بندی نئوکلاسیک وجود دارد که از نظر ساختار با برخی از سبک های نمای مدرن ترکیب شده است.

از ویژگی های این سبک می توان به اجرای تزئینات و طرح های کلاسیک در کنار امکانات مدرن و جدید در طراحی نمای ساختمان و رعایت تقارن و تناسبی که در معماری کلاسیک وجود دارد و استفاده از مصالح سنتی مانند آجر سنگ و چوب اشاره کرد.

نمای ساختمان های مدرن

مدرن در معماری در دهه های اولیه طراحی قرن بیستم آغاز شد. برخلاف سبک قدیمی با طراحی پیچیده، طراحان سعی می کنند راه هایی را برای دسترسی بیشتر به معماری بیابند. اصول استاندارد تمامی این طرح ها سادگی، کارایی و ظرافت است.

نمای مدرن را می توان با طراحی خلاقانه و جسورانه شناخت و همیشه می توان انتظار شگفتی هایی را در آن داشت. از ویژگی های این سبک می توان به استفاده از ریتم های عمودی، افقی و زاویه دار و استفاده از مواد و فناوری های جدید اشاره کرد. نوآوری در این طراحی حیاتی است.

ویژگی های متمایز نماهای مدرن

  • تاکید بر خطوط افقی و عمودی عناصر قرار دادن اجزا در ۹۰ درجه
  • استفاده از بتن مسلح و فولاد در چهره های مدرن.
  • بیان بصری سازه ساختمان به جای پنهان کردن جنبه های ساختاری
  • ترکیبات نامتقارن
  • پنجره های بزرگ در نوارهای افقی قرار می گیرند

اصول طراحی نماهای مدرن

  1. عدم وجود دکوراسیون در نمای یک خانه مدرن; تزئینات حذف شده و بسیار ساده خواهد بود که در آن مواد و اتصالات واضح در کنار هم قرار می گیرند.
  2. استفاده از مصالح و سیستم های مدرن در نما، ستون های فولادی اکسپوز و بلوک های بتنی به عنوان متریال کامل استفاده می شود.
  3. با استفاده از مصالح سنتی در روش های جدید، از مصالحی مانند چوب، آجر و سنگ به روش های ساده استفاده می شود.
  4. بر رنگ طبیعی مواد تاکید کنید. به جای رنگ آمیزی مواد استفاده شده، آنها با ظاهری مدرن با رنگ طبیعی خود به نمایش گذاشته می شوند.

انتخاب دو یا سه متریال متفاوت اما هماهنگ، ظاهری بسیار مدرن را منحصر به فرد و کارآمد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian