Blog

نما های جدید چه عملکردی دارند

آنها می گویند هرگز یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید؟ این حرف شاید برای کتاب کاربرد داشته باشد ولی در مورد ساختمان ها به طور کلی موضوع متفاوتی هستند.

نحوه طراحی یک ساختمان از بیرون، چیزهای زیادی در مورد فضاهایی که در داخل آن نگهداری می کند، می گوید. یک نما ایده های متعددی را در مورد طراحی یک ساختمان بیان می کند. این سبک سازه، استفاده از مصالح و اجرای آن ها را روایت می کند که دوره زمانی سازه در آن ساخته شده است.
در گذشته نماها به عنوان نمای بیرونی زینتی بیان می شد و بیانگر عظمت و اعتبار بود. با این حال، با نزدیک شدن به مدرنیسم و ​​از بین رفتن تزئینات با ظهور شیوه های معماری مدرن، مواد به طور کامل برای بیان فردگرایی شروع به کاوش کردند.
 

مواد کلیدی است

متریال نما نه تنها بخش مهمی از طراحی است، بلکه یک واکنش آب و هوایی ضروری به محیط اطراف است. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از بتن در سازه ساختمان در یک منطقه گرم و خشک می تواند گرمای زیادی را در فضاهای داخلی ایجاد کند در حالی که گل و آجر به دلیل خواص خنک کنندگی مفید هستند.

سقف های شیبدار مترادف با مناطقی با بارندگی و برف شدید هستند در حالی که مناطقی با زمستان های سرد دارای دیوارهای بیرونی دوگانه عایق هستند.
 
 
 
اکنون مواد استخراج شده به صورت محلی با مواد مدرن برای پرداختن به بافت های محلی ترکیب می شوند. چنین آمیختگی باعث ایجاد زیبایی‌شناسی و زبان‌های طراحی جدید شده است زیرا در عین حال نوآورانه از فرهنگ‌های محلی الهام گرفته‌اند.
 
 
 

نور و سایه نقش مهمی در نماهای صفحه نمایش دارند که امروزه در خانه های امروزی بسیار رایج است. صفحه نمایش ها تنوع نور را در طول روز ایجاد می کنند و در عین حال عایق و محافظت در برابر آفتاب بسیار مورد نیاز را ارائه میدهند. آنها به خوبی با طیف وسیعی از طرح ها سازگار هستند و در ترکیب های منحصر به فرد با مواد دیگر استفاده می شوند.

آفتاب‌شکن‌ها اغلب در معماری مدرن استفاده می‌شوند – با قرار گرفتن در زوایای خاصی، از قرار گرفتن در معرض شدید خورشید جلوگیری می‌کنند. Le Corbusier و Louis Kahn به طور گسترده از اینها در ساختمان های خود استفاده کردند.

این روزها از لوورها یا پارچه های چوبی سبک نیز برای ایجاد نماهای جالب استفاده می شود. آنها در ترکیب با مواد محکم مانند بتن یا فولاد استفاده می شوند.
پروژه های تجاری بزرگ، سازه های کم ارتفاع و خانه های ییلاقی این فرصت را به طراحان می دهد تا با نماهای زاویه دار آزمایش کنند. اینها فضای داخلی را به روش های منحصر به فردی کشیده و فرم ها و فضاهای خارق العاده ای را ایجاد می کنند.

Photo by Chris Bucher

مواد جدیدتری در حال بررسی هستند که می توانند ماهیت روستایی و در عین حال شاعرانه را به سازه ها ببخشند. یکی از این مواد weathering steel است. نیاز به رنگ آمیزی را از بین می برد و پس از قرار گرفتن در معرض آب و هوا به مرحله ای پایدار و در عین حال زنگ زده می رسد. این فرآیند طبیعی سازگاری مصالح با آب و هوا و ساختمان را در طول زمان ممکن می سازد.

Benny Chan

بر اساس پروژه، زمینه و اقلیم، نماها نیز می توانند به عنوان پوسته ساختمان ساخته شوند که به سازه اجازه تنفس می دهد. اینها تقریباً مانند یک لایه نازک طراحی شده است که مرز بین بیرون و داخل را مشخص می کند، در حالی که مرز بصری آنها تقریباً نادیده گرفته می شود. چنین پوسته‌ها یا سوراخ‌هایی را می‌توان در چوب، فلز یا حتی پارچه ایجاد کرد که به ساختمان نمای باز می‌دهد .
 
 
 

Hojo (2009) in Tokyo, Japan, designed by Akira Yoneda (Architecton).

Photograph: Tomohiro Sakashita, courtesy of NAi Publishers

نماهای قاب شفاف یا نیمه شفاف را می توان به روش های منحصر به فردی روشن کرد.
 

Christian Sprogoe

یکی از این آزمایش‌ها با نور را می‌توان در مرکز ملی ورزش‌های آبی که برای المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ ساخته شد، مشاهده کرد. این ساختمان ثابت می‌کند که چنین درمان‌ها و آزمایش‌هایی با نورها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. 
 

The photo used in this graphic was found on Flickr and has been used under the creative commons license. The original image can be found here – http://www.flickr.com/photos/belenko/4279669612/

ارتفاعات و آسمان خراش ها به طور فزاینده ای عناصر معماری سبز را به ارمغان می آورند . ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ردپای کربن صفر داشته باشند و از طریق استفاده از پنل‌های خورشیدی، برداشت آب باران و باغبانی عمودی، خودکفا باشند.

فضاهای سبز گنجانده شده در نما نه تنها برای چشم دلپذیر به نظر می رسند، بلکه محیط های خنک کننده ای را نیز در فضای داخلی ایجاد می کنند. آنها همچنین به کاهش مصرف کلی انرژی کمک می کنند.

 

Ph. Paolo Rosselli

اگرچه نمای شیشه‌ای در اکثر طرح‌های مدرن و تجاری یک هنجار است، اما ما شاهد برخی آزمایش‌ها با استفاده از شیشه در رنگ‌های مختلف و در ترکیب با مواد دیگر هستیم.

Apartments on Bäckerstrasse in Zurich, Switzerland, designed by Theo Hotz Partner.

Photograph by John Hill.

نماها در سراسر جهان معمولاً نماینده فرهنگ محلی و سناریوی اجتماعی منطقه هستند. با این حال، ممکن است با برخی از زبان‌های بین‌المللی هم برخورد کنید که آنها بیشتر به دنیا تعلق دارند و بیشتر به خاطر معماری وجود دارند تا برای کاربردی خاص.

An apartment building in Zurich, Switzerland, designed by Ken Architekten.

 Photograph by John Hill.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

tr_TRTurkish