Blog

۱۰ تکنولوژی خلاقانه ولی کمتر استفاده شده

طراحی نمای مدرن

پیشرفت در فناوری محاسباتی و مواد جایگزین، طرز فکر معماران را در مورد نمای ساختمان تغییر می دهد. تغییری کلی از ساختمان‌های سنتی با دیوارهای ضخیم، پنجره‌های کوچک و لبه‌های بزرگ به ساختمان‌های معاصر با نمای شیشه‌ای و آلومینیومی بزرگ صورت گرفته است. با علاقه روزافزون به مصالح جایگزین و ساختمان های کم مصرف معماران اکنون در حال آزمایش فن آوری های نوآورانه طراحی نما هستند. فناوری نما عمدتاً توسط کنترل خورشیدی هدایت می شود که در آن ایده به حداکثر رساندن نور طبیعی روز بدون تابش خیره کننده و افزایش گرمای بیش از حد است. در ادامه ۱۰ نمونه از فناوری های خلاقانه و کمتر شناخته شده مورد استفاده در طراحی نما آورده شده است.

۱- نمای kinetic 

Thermo bio-metal by Doris Kim Sung ©Doris Kim Sung

نمای جنبشی پویا است و یا برنامه ریزی شده است یا می تواند به طور خودکار به عوامل آب و هوایی پاسخ دهد. یک مثال جالب، کار معمار دوریس کیم سونگ است که پیشنهاد می کند پوست ساختمان باید شبیه پوست انسان باشد. او با فلز زیستی، نمای هوشمندی طراحی کرده است که به صورت پویا به تغییرات دما پاسخ می‌دهد. این لایه لایه ای از دو فلز مختلف همراه با ضرایب انبساط متفاوت است. هنگامی که یک طرف گرم می شود سریعتر از طرف دیگر منبسط   می شود و از این رو منجر به حرکت می شود. نوع الگوی سطح و شکل نحوه حرکت فلز، حرکت، سایه زدن و تهویه را تعیین می کند.

۲- نمای Smog neutralizing

A smog-eating façade – prosolve370e ©Elegant Embellishments

استارت آپ Elegant Embellishments مستقر در برلین، یک ماژول نمای مبتکرانه و تزئینی به نام “prosolve370e” ساخته شده از فولاد و پلاستیک ساخته است که به طور موثر آلودگی هوا (NOx، VOCs، SO2) را کاهش می دهد. این ماژول ها با یک لایه بسیار نازک از دی اکسید تیتانیوم (TiO2) پوشیده شده اند، فناوری که گرد و غبار ریز را به ترکیبات شیمیایی دیگر تبدیل می کند و با نور روز فعال می شود. یک نمای ۲۵۰۰ متر مربعی بر روی دیوار بیرونی بیمارستانی به نام «مانوئل گئا گونزالس» در مکزیکوسیتی نصب شده است. همچنین این نما علاوه بر نمای ساختمان، می توان در نزدیکی راه های تردد و پارکینگ ها اجرا کرد.

۳- سیستم نمای Hemeostatic

Homeostatic façade system by Decker Yeadon  ©Decker Yeadon LLC

یک سیستم نمای خود تنظیمی که توسط یک شرکت مستقر در نیویورک Decker Yeadon ساخته شده است، آب و هوای ساختمان را با واکنش خودکار به شرایط محیطی کنترل می کند. نمای maze-like از مواد دی الکتریک تشکیل شده است که با الکترودهای نقره پوشانده شده است. این لایه نقره ای نور را منعکس می کند و بار الکتریکی را در سراسر ماده توزیع می کند و باعث خم شدن آن می شود که به نوبه خود افزایش گرمای خورشیدی را کنترل می کند. مزیت این سیستم این است که انرژی بسیار کمی برای تغییر شکل مصرف می کند.

 

۴- ETFE (Ethylene tetrafluoroethylene)

ETFE for Water Cube, Beijing ©ARUP

ETFE به عنوان یک ماده برای اولین بار زمانی که برای نمای مکعب آب برای المپیک ۲۰۰۸ پکن مورد استفاده قرار گرفت توجه مردم را به خود جلب کرد. از آن زمان به طور گسترده ای در بسیاری از پروژه های معماری استفاده شده است. ETFE از نظر حرارتی به اندازه شیشه دوجداره کارآمد است و ضریب اصطکاک پایین آن مانع از نشستن ذرات گرد و غبار بر روی سطح می شود و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. برخلاف PVC، به راحتی قابل بازیافت، ماندگاری طولانی است و می تواند در هنگام بلایای طبیعی و در شرایط آب و هوایی شدید عملکرد خوبی داشته باشد.

۵-Water flow glazing system

Demonstrational pavilion for the InDeWaG project ©InDeWaG

پروژه InDeWaG از فناوری لعاب جریان آب (WFG) استفاده می کند و یک غرفه نمایشی با نماهایی متشکل از عناصر WFG ساخته است. این یک جعبه شیشه ای ۷.۲۴ متر در ۷.۲۴ متر با ماژول های WFG در نمای شرقی، غربی و جنوبی است، در حالی که سقف، کف و نمای شمالی مات و به خوبی عایق بندی شده است. از آب در حال گردش در محفظه بین شیشه‌ها برای جذب تابش و انتقال گرمای تولید شده از طریق یک سیستم لوله‌ای برای اهدافی مانند گرم کردن، پیش گرم کردن، آب گرم خانگی، ذخیره سازی یا دفع گرمای اضافی استفاده می‌کند.

 

۶-  Fiber-reinforced material

GFRP and GFRC for Heydar Aliyev Centre, Baku by Zaha Hadid Architects ©Iwan Baan

پیشرفت در تکنولوژی و تکنیک های ساخت، امکان و در دسترس بودن انواع جدیدی از مصالح را برای معماران افزایش داده است. پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) و بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GFRC) اکنون به طور فزاینده ای به عنوان یک ماده روکش سبک برای بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. توانایی ساخت آن در هر اندازه، شکل و پروفیل با دوام خوب و مقاومت در برابر آتش، آن را به یک ماده ایده آل تبدیل می کند. یکی از این نمونه های کلاسیک، مرکز حیدر علی اف، باکو توسط معماران Zaha Hadid است.

۷- نمای Bionic

Solar Ivy – Building-integrated and modular photovoltaic system ©S.M.I.T. (Sustainably Minded Interactive Technology)

ثابت شده است که دیوارهای سبز با ایجاد یک لایه ریز اقلیم تأثیر قابل توجهی بر دما و جریان هوا دارند. یک رویکرد امیدوارکننده تر و کم مصرف تر، استفاده از نماهای بیونیک است. از برگ های بیونیک تشکیل شده است که از سلول های فتوولتائیک و ماتریس های تبخیری تشکیل شده است که به کاهش دمای هوا در لایه میکروکلیماتیک و در نتیجه افزایش کارایی آن کمک می کند. دو سیستم برای تولید انرژی و سایه دهی تا کنون بر اساس اصل بیونیک توسعه داده شده است – “Flectofin” و “Solar Ivy”.

۸- نمای Lighting

GreenBiz – Zero Energy Media Wall by Simone Giostra & Partners and ARUP ©Simone Giostra & Partners and ARUP

نورپردازی نما نقش کلیدی در تامین امنیت و ابزاری برای بیان معماری دارد. GreenPix – Zero Energy Wall Media یک نمونه نوآورانه از فناوری پایداری و رسانه دیجیتال است. این دیوار پرده ای از مجتمع سرگرمی Xicui با نمایشگر LED خود دارای یک سیستم فتوولتائیک یکپارچه است که انرژی خورشیدی را در روز جمع آوری می کند و صفحه نمایش را در شب روشن می کند.

۹- Corten steel

Museum of Troy by Yalin Architectural Design ©Murat Germen

استحکام، رنگ، دوام و نگهداری کم فولاد کورتن در کنار هم، آن را به یک ماده موثر و از نظر زیبایی شناختی برای روکش یا پوست خارجی تبدیل می کند. گروهی از آلیاژهای فولادی هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض هوا برای چندین سال ظاهری rust-like پایدار ایجاد می کنند و از این رو نیاز به رنگ آمیزی را از بین می برند.

۱۰- نمای سبز

Citicape House is Europe’s largest green wall by Sheppard Robson ©Sheppard Robson

نمای سبز و سیستم دیوار زنده قبلاً به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان روشی پایدار برای نزدیک شدن به طراحی نما اجرا شده است. بسیاری هنوز در حال آزمایش راه هایی هستند که می توان آن را با کار ساختمان و سبک زندگی ساکنان ادغام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian